Źle ustawiona geometria kół wpływa nie tylko na komfort, ale przede wszystkim na bezpieczeństwo jazdy. Warto przynajmniej raz w roku zlecić pełną kontrolę kół i zawieszenia.
Właściwe ustawienie wszystkich kątów i zbieżności zapewnia komfort i stabilność kierowania oraz minimalizuje możliwość wpadnięcia w poślizg. (źródło: portaloponiarski.pl)
ZBIEŻNOŚĆ jest wartością wskazującą na wzajemne położenie względem siebie kół przednich albo tylnych patrząc od przedu pojazdu. Wartości zbieżności są wartościami dodatnimi. Jeżeli koła skierowane są na zewnątrz mówimy o rozbieżności, występują wtedy wartości ujemne.
Prawidłowe ustawienie zbieżności albo rozbieżności zapewnia równoległy bieg kół, gdy pojazd jest w ruchu. NIEPRAWIDŁOWE USTAWIENIE ZBIEŻNOŚCI może mieć ujemny wpływ na stabilność i kontrolowanie biegu pojazdu oraz na zużycie ogumienia.
Dlaczego warto kontrolować zbieżność? (źródło: www.oponeo.pl)
Nawet gdy z zachowania samochodu nie odczytujemy żadnych negatywnych przesłanek, parametry zbieżności mogą odbiegać od fabrycznych wartości. W wyniku takiej sytuacji dochodzi do zwiększonych oporów toczenia a co za tym idzie nadmiernego zużycia opon oraz paliwa. Nie bez znaczenia będzie tu fakt obniżonego poziomu bezpieczeństwa w postaci niejednokrotnie nerwowej reakcji samochodu na ruch kierownicy - do której, na przestrzeni wielu kilometrów już się przyzwyczailiśmy a niekoniecznie, jak zwykło się mawiać jest "typowe dla danej marki samochodu".
POCHYLENIE KOŁA
Jeżeli koło przy widoku pojazdu z przodu albo z tyłu pochylone jest na zewnątrz, mówimy o dodatnim pochyleniu koła,jeżeli pochylone jest do wewnątrz, występuje pochylenie ujemne.
Koła posiadające dodatnie pochylenie wykazują tendencję odbiegania od siebie podczas toczenia, natomiast koła o ujemnym pochyleniu tocząc się wykazują tendencję zbliżania się do siebie.
WYPRZEDZANIE SWORZNIA ZWROTNICY
Wyprzedzanie sworznia zwrotnicy jest to pochylenie sworznia zwrotnicy od linii pionu do przodu albo do tyłu. Kąt wyprzedzenia sworznia wpływa na stabilność utrzymania kierunku jazdy przez układ kierowniczy. Układ kierowniczy wykazuje przy właściwym położeniu dodatnie wyprzedzenie sworznia zwrotnicy, przez co podwyższa się samoczynnie tendencja do ustawiania się układu kierowniczeo do jazdy na wprost.
ZADBAJ O BEZPIECZEŃSTWO SWOJE I SWOJEJ RODZINY! Zapraszamy na przegląd podwozia.